Friday, August 13, 2010

Aktiviti 8: Teori Kecerdasan Pelbagai (Howard Gardner)



A)                Dapatkan intisari teori kecerdasan pelbagai (multiple intellegences):

i.         Gardner telah mengenalpasti 9 jenis kecerdasan yang diperlukan oleh seseorang untuk menyelesaikan masalah @ menghasilkan produk:

Bil.
Kecerdasan
Pekerjaan
Komponen Utama
1
Logik Matematik
Saintis, pakar statistik, nuklear dll
Berkebolehan mengendali pola logik & nombor @ rantaian sebab-musabab/ faktor & akibat.

2
Linguistik/Bahasa
Pengarang, penyair, wartawan, pemidato, ahli politik
Berkebolehan menghayati keindahan bunyi, rima & makna perkataan, ayat & bahasa. Menghargai keindahan bahasa-bahasa lain. Boleh memanipulasi keindahan bahasa untuk menyatakan hasrat atau menawan hati pendengar.

3
Muzikal
Komposer lagu, penyanyi, pemain alat-alat muzik
Kebolehan untuk menghasilkan irama/lagu yang indah & merdu. Mahir membaca nota-nota lagu, irama, pitch & timbre. Menghargai & dapat menghayati keindahan irama.

4
Ruang (Spatial)
Pelaut, juruterbang, jurutera, pengukir
Kebolehan untuk mengamati ruang persekitaran dengan tepat & penggunaan ruang hasil ramalan individu.

5
Kinestetik Badan
Penari, ahli sukan, ahli gimnastik
Kebolehan individu untuk mengawal pergerakan badannya & mengendali objek dengan mahir.

6
Interpersonal
Terapis, doktor, jurujual, kaunselor, guru
Kebolehan untuk mengenal & bergerak balas kepada mood, temperamen & kehendak orang lain.

7
Intrapersonal
Individu dengan pengetahuan diri yang lengkap
Mengenali diri sendiri, perasaan sendiri & boleh memisahkan antara satu dengan lain untuk disesuaikan dengan situasi.

8
Naturalist
Individu yang berminat kepada alam semula jadi
Dapat mengenalpasti pokok, daun & tumbuhan dengan mudah serta mengingati fakta tentang objek tersebut. Suka membela haiwan & menanam pokok. Suka membuat koleksi rama-rama, daun, bunga & kerang.

9
Existential
Individu yang berminat tentang hayat, evolusi manusia & kematian
Minat belajar hal-hal agama tentang kewujudan manusia & kematian.




B)        Kaitkan dengan  kreativiti: 

Guru-guru perlu menggunakan kelebihan setiap pelajar di dalam kelas untuk meningkatkan daya kreativiti masing-masing mengikut kecerdasan yang dimiliki oleh setiap pelajar.

C)        Beri contoh bagaimana perkaitan ini boleh diaplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran komputer:  


Dalam kelas, guru-guru mungkin boleh memberi tugasan kepada para pelajar untuk menghasilkan sesuatu permainan (games) yang mudah dengan menggunakan flash dll. Dalam tugasan tersebut, para pelajar diberi kebebasan untuk membuat permaianan. Mereka boleh memasukkan grafik, gambar, data, nombor, muzik atau sebarang objek yang mereka inginkan. Pelajar-pelajar bebas untuk menghasilkan sendiri permainan mereka. Dengan itu, daya kreativiti pelajar dapat dikembangkan dan ditingkatkan.

No comments:

Post a Comment