A) Dapatkan intisari teori kecerdasan pelbagai (multiple intellegences):
i. Gardner telah mengenalpasti 9 jenis kecerdasan yang diperlukan oleh seseorang untuk menyelesaikan masalah @ menghasilkan produk:
Bil. | Kecerdasan | Pekerjaan | Komponen Utama |
1 | Logik Matematik | Saintis, pakar statistik, nuklear dll | Berkebolehan mengendali pola logik & nombor @ rantaian sebab-musabab/ faktor & akibat. |
2 | Linguistik/Bahasa | Pengarang, penyair, wartawan, pemidato, ahli politik | Berkebolehan menghayati keindahan bunyi, rima & makna perkataan, ayat & bahasa. Menghargai keindahan bahasa-bahasa lain. Boleh memanipulasi keindahan bahasa untuk menyatakan hasrat atau menawan hati pendengar. |
3 | Muzikal | Komposer lagu, penyanyi, pemain alat-alat muzik | Kebolehan untuk menghasilkan irama/lagu yang indah & merdu. Mahir membaca nota-nota lagu, irama, pitch & timbre. Menghargai & dapat menghayati keindahan irama. |
4 | Ruang (Spatial) | Pelaut, juruterbang, jurutera, pengukir | Kebolehan untuk mengamati ruang persekitaran dengan tepat & penggunaan ruang hasil ramalan individu. |
5 | Kinestetik Badan | Penari, ahli sukan, ahli gimnastik | Kebolehan individu untuk mengawal pergerakan badannya & mengendali objek dengan mahir. |
6 | Interpersonal | Terapis, doktor, jurujual, kaunselor, guru | Kebolehan untuk mengenal & bergerak balas kepada mood, temperamen & kehendak orang lain. |
7 | Intrapersonal | Individu dengan pengetahuan diri yang lengkap | Mengenali diri sendiri, perasaan sendiri & boleh memisahkan antara satu dengan lain untuk disesuaikan dengan situasi. |
8 | Naturalist | Individu yang berminat kepada alam semula jadi | Dapat mengenalpasti pokok, daun & tumbuhan dengan mudah serta mengingati fakta tentang objek tersebut. Suka membela haiwan & menanam pokok. Suka membuat koleksi rama-rama, daun, bunga & kerang. |
9 | Existential | Individu yang berminat tentang hayat, evolusi manusia & kematian | Minat belajar hal-hal agama tentang kewujudan manusia & kematian. |
B) Kaitkan dengan kreativiti:
Guru-guru perlu menggunakan kelebihan setiap pelajar di dalam kelas untuk meningkatkan daya kreativiti masing-masing mengikut kecerdasan yang dimiliki oleh setiap pelajar.
C) Beri contoh bagaimana perkaitan ini boleh diaplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran komputer:
Dalam kelas, guru-guru mungkin boleh memberi tugasan kepada para pelajar untuk menghasilkan sesuatu permainan (games) yang mudah dengan menggunakan flash dll. Dalam tugasan tersebut, para pelajar diberi kebebasan untuk membuat permaianan. Mereka boleh memasukkan grafik, gambar, data, nombor, muzik atau sebarang objek yang mereka inginkan. Pelajar-pelajar bebas untuk menghasilkan sendiri permainan mereka. Dengan itu, daya kreativiti pelajar dapat dikembangkan dan ditingkatkan.
No comments:
Post a Comment