Thursday, August 12, 2010

Aktiviti 3 : Teori Kognitif Sosial (Albert Bandura)



A)                Dapatkan intisari teori pembelajaran kognitif sosial:

i.          Albert Bandura telah memperkenalkan Teori Pembelajaran Sosial / Teori Modeling – (bagaimana seseorang individu di dalam masyarakat  menerima pembelajaran).

ii.        mengalami perubahan daripada teori-teori behavioral tetapi menjadi lebih kognitif .

iii.      Pemikiran pelajar mempengaruhi tingkah laku & pembelajaran.

iv.      Teori Sosial Kognitif Bandura-Faktor-faktor sosial, kognitif dan tingkah laku memainkan peranan penting dalam pembelajaran.

v.        Disebut juga sebagai imitation atau modeling, di mana pembelajaran yang didapati adalah apabila seseorang memerhati dan imitasi tingkah laku orang   lain.

vi.      Elemen-elemen dalam Teori Sosial Kognitif:

a)        Model penentuan timbal balik (Reciprocal Determinism) mengandungi 3 faktor utama:

i.          Tingkah laku, personal / kognitif, persekitaran.

Faktor-Faktor Personal

-(beliefs, expectations, attitudes, knowledge)

Faktor-Faktor Persekitaran

-(resources, consequences of actions and physical setting)

Faktor-Faktor tingkah laku

-(individual actions, choices, and verbal statements) mempengaruhi antara satu sama lain.

vii.       Bandura mencadangkan perbezaan antara Pembelajaran Enaktif dan Pembelajaran Vicarious  (authority, commited).

Pembelajaran Enaktif- pembelajaran dengan membuat sesuatu dan mengalami kesan-  kesan daripada perbuatan kita.

Pembelajaran V i c a r i o u s -p e m b e l a j a r a n dengan memerhati tindakan / aksi   orang lain.

viii.Pemerhatian boleh jadi suatu proses pembelajaran yang efisien – terutama dengan adanya peneguhan v i c a r i o u s

ix.        Modeling / Peniruan - Proses meniru model dan menghasilkan tingkah laku hampir menyerupai tingkah laku model tersebut.


x.         Model - Individu yang dirujuk atau ditiru serta mempunyai pengaruh mengubah tingkah laku pemerhati.



B)        Kaitkan dengan kreativiti:



Dalam kelas atau di sekolah, seseorang pelajar biasanya akan diberi ganjaran berupa hadiah atau kata-kata perangsang oleh guru-guru jika mereka berjaya dalam ujian atau peperiksaan yang dijalankan di sekolah. Para pelajar lain yang melihat situasi tersebut pasti akan merasa turut bersemangat untuk berjaya dalam pelajaran mereka, jadi mereka akan meniru atau mengikut tingkah laku pelajar yang berjaya             tersebut agar dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan mereka. Mereka juga akan berusaha untuk berjaya dengan mengaplikasikan pelbagai kaedah pembelajaran untuk memastikan mereka berjaya dalam peperiksaan dan memperoleh   ganjaran yang sama berupa hadiah atau kata-kata perangsang dan pujian daripada guru-guru mereka. Di sini, kita dapat memupuk daya kreativiti pelajar terutama dalam aspek menyesuaikan kaedah pembelajaran mengikut keselesaan mereka sendiri dan kreativiti mereka sendiri.



C)        Beri contoh bagaimana perkaitan ini boleh diaplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran komputer:



Sebagai contoh, sekiranya guru meinginkan pelajarnya belajar melalui pemerhatian, maka para pelajar perlu menumpukan perhatian. Dalam pembelajaran guru harus memastikan pemerhatian pelajar pada isi pengajaran yang jelas dan isi-isi yang utama. Dalam memerhatikan demonstrasi kemahiran, guru harus menunjukkan cara-cara melakukan kerja kemahiran bersama pelajar. Sebagai contoh, guru menunjukkan cara bagaimana untuk memasang peralatan perkakasan pada komputer. Ini akan membantu pelajar membuat kerjanya dengan baik.


No comments:

Post a Comment