Terdapat 4 Cara pengajaran kemahiran berfikir:
1) Diajar secara berasingan sebagai kursus khas kemahiran berfikir
- Diajar secara gabungjalin/integrasi/ penyebatian dalam kursus-kursus tertentu secara
2) tersurat (eksplisit)
3) tersirat (implisit)
4) Gabungan tersurat dan tersirat
Kursus Khas - Kemahiran Berfikir
- Kursus-kursus kemahiran berfikir
- Menumpukan kepada teknik-teknik berfikir
- Membuat simulasi teknik-teknik berkenaan
- Setelah tamat kursus, baru diaplikasi dalam kehidupan seharian atau kursus lain
- Contoh:
- Lateral thinking – Edward de Bono
- Mind Mapping – Tony Buzan
KURSUS KHAS - KEMAHIRAN BERFIKIR
1) Kursus khas – kemahiran berfikir
Aktiviti 1:
- Bincangkan kebaikan pengajaran kursus kemahiran berfikir secara kursus khas dan terasing
- Bincangkan kelemahan pengajaran pengajaran kursus kemahiran berfikir secara kursus khas dan terasing
2) Gabungjalin secara tersurat
- Teknik-teknik kemahiran berfikir diajar secara tersurat dalam kursus-kursus.
- Teknik-teknik diaplikasikan dalam kursus-kursus berkenaan dan disedari oleh pelajar.
Aktiviti 2:
- Bincangkan kebaikan dan kelemahan teknik ini
- Berikan contoh bagaimana teknik ini boleh diintegrasikan dalam kursus komputer.
3) Gabungjalin secara tersirat
- Teknik kemahiran berfikir digabungjalin secara tersirat dalam kursus-kursus
- Pelajar tidak sedar mereka belajar kemahiran berfikir dalam kursus
Aktiviti 3:
- Bincangkan kelemahan dan kekuatan kaedah ini
- Berikan contoh bagaimana kaedah ini boleh diaplikasikan dalam kursus-kursus komputer
4) Gabungjalin secara tersirat dan tersurat
- Menggabungkan kelebihan kaedah secara tersirat dan tersurat dalam kursus-kursus secara dilaksanakan secara pragmatik mengikut kesesuaian masa kursus, tempat dan kaedah kursus dijalankan.
Aktiviti 4:
- Berikan contoh bagaimana kaedah ini boleh dilaksanakan dalam kursus komputer.
No comments:
Post a Comment