Thursday, August 12, 2010

Aktiviti 2: Teori Pemprosesan Maklumat (Information Processing) Kognitif

A) Dapatkan intisari teori pembelajaran pemprosesan maklumat:

i. Menumpukan kepada bagaimana pelajar memproses maklumat.
ii. Maklumat yang baru disimpan dalam ingatan jangka pendek.
iii. Kemudian diproses sebelum disimpan ke ingatan jangka panjang.
iv. Kombinasi pengetahuan (maklumat yang diproses) & kemahiran di ingatan jangka panjang akan membina strategi-strategi kognitif @ kemahiran yang berkaitan dengan tugas-tugas yang kompleks.

B) Kaitkan dengan kreativiti:
i. Guru-guru perlu memberi kebebasan kepada pelajar untuk mempersembahkan tugasan mereka. Ini kerana setiap pelajar mempunyai cara berfikir yang berbeza-beza.
ii. Pelajar perlu dibantu bagaimana untuk menyimpan maklumat yang diterima setiap kali menerima maklumat baru daripada guru dengan cara yang mudah untuk diingati & difahami.
a) Cth: Buat peta minda.
 Peta Mind (Mind Mapping) adalah satu teknik yang digunakan untuk meningkatkan daya ingatan melalui penggunaan minda sebelah kanan atau subconscious mind (Tony Buzan).
 Setiap pelajar diberi kebebasan untuk membuat peta minda mereka sendiri berdasarkan kreativiti masing-masing.
 “Malangnya, sistem pendidikan yang diikuti oleh kebanyakan orang telah membentuk pemikiran manusia yang lebih linear dan bukannya kreatif ataupun inovatif. Pemikiran linear itu hanya membolehkan manusia berfikir tentang satu siri perkara tunggal dalam satu arah,” kata Tony Buzan sambil memberitahu satu-satunya jalan penyelesaian sekarang adalah beralih kepada pendekatan yang lebih efektif - cth: penggunaan peta minda (Berita Harian, 22 Mac 2010).


Contoh Peta Minda yang dipraktiskan oleh individu ilham Tony Buzan.
C) Beri contoh bagaimana perkaitan ini boleh diaplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran komputer:
i. Langkah pengajaran mengikut teori pemprosesan maklumat:
a) Perhatian pelajar: Mulakan pengajaran dengan memberikan set induksi yang dapat menarik perhatian pelajar kepada guru & pengajaran.
i. Cth: Dalam pengajaran tajuk perkakasan komputer guru boleh bersoaljawab dengan pelajar dan menunjukkan beberapa contoh perkakasan komputer ke dalam kelas.
b) Merangsang ingatan pelajar kepada tajuk yang berkaitan. Perbincangan tajuk-tajuk lepas yang sudah dipelajari & dikaitkan dengan topik yang akan diajar.
c) Penekanan kepada isi pengajaran yang penting. Penggunaan bahan bantu mengajar yang tepat dengan tajuk yang akan disampaikan.
i) Cth: Edarkan hand out, penyediaan slaid Powerpoint.
d) Persembahkan maklumat dengan teratur dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang bersesuaian.
i) Cth: Perisian kursus yang berkaitan dengan tajuk perkakasan komputer.
e) Tunjukkan pelajar bagaimana mengkategorikan maklumat yang diterima & memahaminya.
f) Beri peluang kepada pelajar untuk mengembangkan maklumat yang baru diterima.
g) Pengulangan.
i) Cth: Meningatkan pelajar beberapa isi penting yang dipelajari (ingatan jangka pendek).
h) Menyediakan beberapa aktiviti @ latihan yang berkaitan dengan pelajaran lepas (ingatan jangka panjang).

No comments:

Post a Comment